Satsning på fler snabbladdare längs våra vägar

Satsning på fler snabbladdare längs våra vägar

Nu beviljar Trafikverket investeringsstöd till 20 nya publika snabbladdningsstationer fördelade i sju län, inklusive Norrlands inland. ”Att laddinfrastrukturen ska byggas ut är ett mycket välkommet besked. Antalet elbilar och elhybrider ökar stadigt på de svenska vägarna, men tillväxten av laddstationer taktar inte med den tillväxt som de laddbara fordonen har”, säger Patrik Andersson, VD GARO koncernen.”

GARO som har varit ledande inom E-mobility sedan 2008 erbjuder några av marknadens mest innovativa och avancerade produkter inom området. ”Våra produkter är uppkopplade och kan dela information med både varandra och bilarna. De kan kopplas till betaltjänster och de kan också styra strömmen på ett effektivt sätt”, säger Patrik.

Var tionde mil längs större statliga vägar
Mellan 2018 och 2020 har antalet publika snabbladdare längs de större statliga vägarna ökat från 300 till 550. Men det finns fortfarande brister, främst i Norrlands inland, och därför erbjuder Trafikverket nu investeringsstöd med över 150 miljoner kronor som ska fördelas under 2020 till 2022. Fem olika aktörer har beviljats investeringsstöd till 20 publika snabbladdade under året och efter årsskiftet, februari-mars, går de ut med nästa ansökningsomgång om ca 60 platser från Gävleborg till Norrbotten. Marie Hagberg Backlund som är avdelningschef på Trafikverket hoppas nå så långt med det här investeringsstödet att det finns snabbladdare minst var tionde mil längs de större statliga vägarna över hela landet.

”Det ska motverka räckviddsångesten, elbilistens motsvarighet till oro för bensinstopp. Laddinfrastrukturen är också en förutsättning för att fler ska våga välja laddfordon och framför allt elbil, säger hon.”

 

"Det ska motverka räckviddsångesten, elbilistens motsvarighet till oro för bensinstopp."

"Det ska motverka räckviddsångesten, elbilistens motsvarighet till oro för bensinstopp."

Ladda bekvämt
Patrik Andersson menar att vårt sätt att förhålla oss till det som driver våra bilar kommer att förändras i takt med elektrifieringen och att det inte kommer att vara lika självklart att köra till specifika tankställen som vi gör idag. ”Vi kommer att söka oss till ställen där vi kan ladda bilen samtidigt som vi gör något annat, som exempelvis veckohandlar, njuter av en god middag på restaurangen eller tränar på gymmet. Att det finns möjligheter att ladda sin bil på ett bekvämt sätt är förväntningar från bilister som både arbetsgivare, fastighetsägare och andra serviceaktörer måste förhålla sig till redan idag”.

Men det är inte enbart tillgänglighet det handlar om enligt Patrik. Kraven på att kunna ladda sin bil snabbt ställer i sin tur krav på både laddstationer och utbyggnaden av infrastrukturen. ”Ibland måste det gå snabbt att tanka sin bil och då behöver det alternativet finnas tillgängligt. Vanans makt är stor och vi är vana vid att det inte tar mer än någon minut att tanka en bensin- eller dieseldriven bil”.

Den insikten har lett till GAROs senaste innovation och nykomling i sortimentet. Althea är utvecklad och testad i det tuffa nordiska klimatet i Sverige och Norge och tål såväl sträng kyla som mycket fukt. Stationen kan utrustas med både CHAdeMO och CCS laddkabel för att säkerställa att alla typer av snabbladdningbara elbilar ska gå att ladda. ”Fast Charger är en snabbladdare som laddar batteriet från 20 till 80% på ca 30 minuter. Jag tror att de allra flesta anser att 30 minuter är ett lågt pris att betala för att visa sin omtanke om miljön”, säger Patrik.

Trafikverkets investeringsstöd är en del i arbetet för att nå klimatmålen. Tillsammans med transportsektorn arbetar de för ett fossilfritt transportsystem. Enligt klimatmålen ska utsläppen från vägtrafiken minska med minst 70 procent till år 2030, från 2010. För att nå detta menar Trafikverket att fler måste köra på el.