Från trädet till GARO Entity – GAROs resa inom elbilsladdning
Mycket har hänt sedan GARO visade upp sin allra första laddstolpe i Almedalen år 2008. Elbilarna har blivit fler, kraven skarpare och tekniken smartare – och GARO har varit med och drivit förändringen. Nedan följer en historisk återblick på vår resa inom elbilsladdning: hur allt började, hur vägen fram till idag har sett ut och hur framtiden tar form.
Året var 2008.
Volvo lanserade sin första XC60. Barack Obama valdes till president i USA. Usain Bolt sprang sig rakt in i historieböckerna med dubbla världsrekord i OS i Peking. Och i Almedalen… stod en grön Y-formad skapelse. GARO visade upp sin allra första laddstolpe: Trädet. Världens kanske mest överprisade laddstolpe sett till funktion – men ett första, modigt steg mot framtiden.
Det var där och då som GAROs resa inom elbilsladdning började. Tillsammans med företaget Fortum presenterades en laddlösning ihop med en elkonverterad Toyota Prius, eftersom det inte ens fanns fabrikstillverkade elbilar vid den tiden.
Med 2 Schuko-uttag med jordfelsbrytare i en magisk kapsling blev Trädet både startskott och ett hett samtalsämne. Den tillverkades och såldes både som vägg- och markmonterad, trots sin höga produktionskostnad. Det var en annan tid. Men det var början på något stort.
LS1: Nästa steg i GAROs laddutveckling (2009–2015)
Efter ”Trädet” lanserade GARO LS1, en laddstolpe som fanns på marknaden mellan september 2009 och augusti 2015. Eftersom det ännu inte fanns någon standard för ladduttag, utrustades LS1 med Schuko-uttag och tillverkades för både vägg- och markmontage. Laddstationen erbjöd teknik och funktioner som var före sin tid. En populär variant kunde startas och stoppas med ett SMS, genom att skicka kommandona ”starta” respektive ”stoppa”. GARO utvecklade även en version i samarbete med företaget CALE, som tillverkade parkeringsautomater, med en funktion som gjorde det möjligt att betala för laddning direkt vid parkeringsautomaten.
2013 införde flera biltillverkare en ”7-polig laddkontakt”, som fick beteckningen ”Typ2”. Samtidigt infördes Mode 3-laddning, som innebar kommunikation mellan bil och laddstation –en övervakad laddning som höjde säkerhetsnivån avsevärt från Schucko-laddning.
LS2: Laddare möter motorvärmare (2012–2016)
Nästa steg blev laddstationen LS2, som tillverkades mellan augusti 2012 och september 2016. Denna laddstation byggde på motorvärmarstolpen Futura. Laddaren erbjöds med olika insatser i huven, till exempel dubbla Schuko-uttag med fast ström eller en kombination med både fast ström och tid- och temperaturstyrda motorvärmaruttag. Med den kombinationen trodde vi på GARO att vi hade löst alla problem – samma produkt kunde ju användas för både laddning och motorvärmning. Men… vid denna tidpunkt visste vi inte att Schuko-uttag inte var lämpade för elbilsladdning. LS2 utvecklades vidare och utrustades sedan med ett Typ2-uttag i stället.
LS3: Teknikfesten blev för mycket (2014–2016)
LS3 var svaret på ett växande elbilsintresse och ökade krav från marknaden. Modellen tillverkades mellan februari 2014 och september 2016. I slutet av denna livscykel fanns laddstationen med dubbla 22kW Typ2-uttag och i alla varianter från enkel ”stand-alone-laddare” utan mätning och styrning till uppkopplad OCPP-laddare i större lastbalanserande kluster. LS3 blev mycket populär och dominerade den publika marknaden, men såldes även till miljömedvetna, rika privatpersoner. Ryktet säger att även Björn Ulvaeus installerade en...
LS3 var en fullt teknisk modern produkt, men hade fått så mycket teknik istoppat i stolpen att den till slut inte längre var installationsvänlig.
LS4: Flexibel, pålitlig och redo för framtiden (2015 till idag)
I maj 2015 kom LS4 och med den lyckades vi på GARO hitta balansen. Tekniskt sett var de tidigare varianterna av denna stolpe lika LS3, men betydligt enklare att installera och jobba med. LS4 tillverkades också i olika varianter från enkla ”stand-alone-laddare” utan mätning och styrning till uppkopplingsbara varianter. Runt år 2017 bytte GARO leverantör av styrenhet och de enkla ouppkopplade varianterna togs ur sortimentet. Idag är LS4 en välbekant syn i ladd-Sverige och återfinns på många publika platser runt om i landet. Sedan år 2024 går LS4 även att få med integrerad betalstation direkt i stolpen.
GHL: GARO tar steget hem (2015)
Laddning i Schucko-uttag hade tyvärr orsakat flera olyckor och behovet av säker laddning drevs av oss tillverkare och stöttades av försäkringsbolagen. Elsäkerhetsverket hade på den tiden bara gett rekommendationer som inte var tvingande. GARO, som sedan länge tagit frågan på allvar, lanserade i mars 2015 laddboxen GHL (GARO HemmaLaddare). Laddboxen blev snabbt populär då den var enkel att både installera och använda samt hade ett lågt pris. Den var tänkt för installation i ett garage eller i en carport och fanns i varianter med uttag eller kabel (Typ1 och Typ2) som 1-fas eller 3-fas. GHL hade ingen annan lastbalanseringsfunktion än statiska nivåer.
GLB OCH GLB+: En succé som hette duga (2019–2024)
GHL blev en stor succé och efterfrågan på fler finesser och funktioner ökade. GARO uppgraderade därför laddboxen GHL till att kunna anslutas i lastbalanserade laddkluster och döpte den nya versionen till GLB (GARO LaddBox). GLB lanserades i mars 2019. Strax därefter lanserades en OCPP-variant av GLB: GLB+. Laddboxen hade samma kapsling och design som GLB, men var avsedd för operatöruppkoppling med övervakning och debitering. GLB och GLB+ slutade att produceras i december 2024.
GTB: Twin gör entré (2020 till idag)
Behoven fortsatte växa, och GLB var lite för liten för att rymma både 3-fas-säkring, jordfelsbrytare och energimätare. Därför tog vi fram en ny modell baserad på LS4:ans kapsling, med två GLB i en gemensam, stilren aluminiumlåda. Resultatet? GTB (GARO TwinBox), lanserades i mars 2020. Twin blev snabbt populär tack vare sin enkla installation och smidiga användning. Även GTB finns som OCPP-variant, GTB+, och är ett perfekt komplement till LS4 eftersom den har samma styrenhet och kan lastbalansera tillsammans med den.
GARO Entity: Framtidens laddboxar tar plats (2022 till idag)
I november 2022 tog GARO ytterligare ett stort kliv framåt när GARO Entity Pro lanserades. Det var starten på en helt ny teknisk plattform. Kort därefter följde GARO Entity Compact och under 2024 kompletterades familjen ytterligare med GARO Entity Home. I samma produktfamilj presenterades även motorvärmaruttaget GARO Entity Heat, som är ett smart motorvärmaruttag som bygger på samma tekniska grund som laddboxarna GARO Entity.
Med serien GARO Entity erbjuder vi idag ett komplett utbud inom elbilsladdning för allt ifrån villor och bostadsrätter till kommersiella fastigheter och publika miljöer. Plattformen GARO Entity är byggd för framtiden, redo att hantera ny teknik och nya krav.