Elbilen som energicentral: En introduktion till V2X, V2G, V2H och V2L

Föreställ dig att din elbil inte bara är ett transportmedel, utan också ett energilager eller en slags powerbank som kan leverera kraft till både hemmet och elnätet. Låter det galet? Med nya tekniker som V2X (Vehicle to X) är elbilen på väg att snart bli en smart och aktiv del av hela vårt energisystem. Här reder vi ut vad V2X egentligen innebär, hur deltekniker som V2G, V2H och V2L fungerar och hur GAROs laddlösningar redan idag är rustade för framtidens krav. 

V2X – Vehicle to X

V2X – Vehicle to X

V2X, eller Vehicle to X, är ett samlingsbegrepp som beskriver hur elbilen kan kommunicera med och leverera energi till olika system: hemmet, hushållsapparater, elnätet och mer. De framtida möjligheterna med denna teknik är omfattande och X:et i benämningen kan nästan tolkas som ”anything” eller ”vad som helst”. Det kan handla om att stötta elnätet vid hög belastning eller förse ditt hem med energi från bilens batteri. I praktiken innebär det att bilen kan agera som ett batterilager som vid behov kan skicka tillbaka energi till elnätet, användas till uppvärmning av fastigheten eller för att till exempel driva tvättmaskinen.
 
V2X omfattar tekniker som V2G (Vehicle to Grid), V2H (Vehicle to Home) och V2L (Vehicle to Load), där elbilen fungerar som ett mobilt energilager som både kan lagra och flytta energi. Det är dock viktigt att notera att standarden för V2X i kombination med växelströmsladdning av elbilar fortfarande är under utveckling.

 

V2G – Vehicle to Grid

V2G – Vehicle to Grid

V2G innebär att el från bilens batteri kan skickas tillbaka till elnätet. I praktiken kan du som bilägare alltså bidra till att stabilisera elförsörjningen i samhället, och i vissa fall till och med tjäna pengar genom att sälja tillbaka el. Tekniken bygger på att bilen fungerar som ett energilager som laddas upp när elen är billig och återförs till nätet när behovet är som störst.

V2H – Vehicle to Home

V2H – Vehicle to Home

V2H bygger på samma princip som V2G, med skillnaden att energin från bilens batteri används i hemmet i stället, inte i elnätet. Det innebär att du till exempel kan ladda bilen när elpriset är som lägst under dagen och sedan använda den lagrade elen för att driva hushållet när elpriserna är högre under kvällen. Tekniken kan också fungera som backup vid strömavbrott. Till skillnad från V2G är V2H enklare eftersom du inte skickar någon el tillbaka ut på elnätet, vilket gör att du slipper krångliga abonnemang och mätningar.

V2L – Vehicle to Load

V2L – Vehicle to Load

V2L är ytterligare en teknik inom området V2X (Vehicle to Everything) som gör det möjligt för elbilar att leverera el från bilens batteri till externa enheter eller hushåll. Detta innebär att elbilen fungerar som en mobil energikälla som kan användas för att driva elektriska apparater eller utrustning som inte är direkt anslutna till elnätet. Antalet fordon som stödjer V2L ökar snabbt.
Vissa bilar har 230V uttag inbyggda i bilen vilket gör att man kan ansluta vanliga apparater till uttaget precis som i hemmet. Andra bilar levereras med en adapter med ett vanligt eluttag i en ände som sätts i laddporten på bilen.

 

Var befinner sig GARO?

På GARO är vi vana vid att följa marknadsstandarder och regelverk. Vi bevakar noggrant trender och utveckling inom våra olika marknadssegment. 
GARO Entity har möjlighet att kommunicera med kompatibla fordon och därmed lägga grunden för framtida V2G-funktionalitet. Standarderna är dock inte fullt utvecklade och behöver färdigställas. Ytterligare utrustning kan därför komma att krävas för att uppnå full funktionalitet. 
Full funktionalitet beror på kommande EU-standarder och lokala nätkrav, som förväntas införas gradvis från år 2026/2027. Vi följer branschens standardiseringsprocesser för att säkerställa att våra produkter är redo när marknaden är det.