E-bilisternas förväntningar driver på utvecklingen

E-bilisternas förväntningar driver på utvecklingen

Antalet elbilar och elhybrider ökar stadigt på de svenska vägarna, men tillväxten av laddstationer taktar inte med de laddbara fordonens tillväxt. Nu måste laddinfrastrukturen byggas ut, inte bara längs vägarna utan också där människor bor, arbetar och lever sina liv. Det anser Patrik Andersson som är vd för GARO-koncernen.

”Trenden är tydlig – svenskarna vill vara med och ställa om bilflottan till ett alternativ som värnar om miljön. Då måste också antalet laddstationer öka över hela landet. Det ska vara lätt att göra rätt, det är ett måste vid en sådan genomgripande förändring som den vi står inför idag”, menar han.

GARO som har varit ledande inom E-mobility sedan 2008 erbjuder några av marknadens mest innovativa och avancerade produkter inom området. ”Våra produkter är uppkopplade och kan dela information med både varandra och bilarna. De kan kopplas till betaltjänster och de kan också styra strömmen på ett effektivt sätt”, säger Patrik.

Ladda bekvämt
Han menar att vårt sätt att förhålla oss till det som driver våra bilar kommer att förändras i takt med elektrifieringen och att det inte kommer att vara lika självklart att köra till specifika tankställen som vi gör idag. ”Vi kommer att söka oss till ställen där vi kan ladda bilen samtidigt som vi gör något annat, som exempelvis veckohandlar, njuter av en god middag på restaurangen eller tränar på gymmet. Att det finns möjligheter att ladda sin bil på ett bekvämt sätt är förväntningar från bilister som både arbetsgivare, fastighetsägare och andra serviceaktörer måste förhålla sig till redan idag”.

Men det är inte enbart tillgänglighet det handlar om enligt Patrik. Kraven på att kunna ladda sin bil snabbt ställer i sin tur krav på både laddstationer och utbyggnaden av infrastrukturen. ”Ibland måste det gå snabbt att tanka sin bil och då behöver det alternativet finnas tillgängligt. Vanans makt är stor och vi är vana vid att det inte tar mer än någon minut att tanka en bensin- eller dieseldriven bil”.

Den insikten har lett till GAROs senaste innovation och nykomling i sortimentet. Snabbladdaren Althea är utvecklad och testad i det tuffa nordiska klimatet i Sverige och Norge och tål såväl sträng kyla som mycket fukt. Stationen kan utrustas med både CHAdeMO och CCS laddkabel för att säkerställa att alla typer av snabbladdningbara elbilar ska gå att ladda. ”Fast Charger är en snabbladdare som laddar batteriet från 20 till 80% på bara ca 30 minuter. Jag tror att de allra flesta anser att 30-40 minuter är ett lågt pris att betala för att visa sin omtanke om miljön”, säger Patrik.

Fixa ditt eget tankställe – hemma

När man vill skapa rätt förutsättningar för att ladda sin elbil hemma, finns det en del saker som man ska tänka lite extra på. Ett grundläggande är att man inte ska koppla in bilen i närmaste eluttag. Den höga belastningen kan leda till överhettning och i värsta fall till att det börjar brinna. En betydligt bättre lösning är att satsa på en laddbox, och genom ”Ladda-hem-stöd” eller ROT-avdrag behöver det inte bli en alltför dyr historia.

Man ska också tänka på att välja en laddbox som erbjuder smarta mertjänster, som exempelvis att samla in användningsstatistik och mätdata, vilket är ett mervärde för både privatperson och företag, menar Patrik. ”För exempelvis bostadsrättsföreningar som vill ha en rättvis fördelning av kostnaden för elbilsladdning är det nästintill en nödvändighet. Den möjligheten och mycket mer kan vi erbjuda genom vår molntjänst GARO G-Cloud”.