2024-04-23

Svensk elstandard gällande laddboxar och laddstationer

Våren 2023 släpptes information om installationsregler från Svensk Elstandard: SEK Handbok 444. I handboken finns en del viktiga detaljer som du som återförsäljare och installatör av laddboxar och laddstationer bör känna till, till exempel gällande ”Val av jordfelsbrytare”. Med GAROs laddstationer och laddboxar i GARO Entityserien behöver du inte välja jordfelsbrytare eftersom det redan är inbyggt i produkterna. Nedan förklarar vi vad standarden säger och vad det innebär.

Svensk elstandard gällande laddboxar och laddstationer

Installationsregler gällande punkten ”Val av jordfelsbrytare”
Jordfelsbrytare som skyddar varje inkopplingspunkt i enlighet med avsnitt ska ha en likströmsimmunitet motsvarande minst typ A och en märkutlösningsström som inte överstiger 30 mA.
Det är lämpligt att skydda uttag avsedda för elfordonsladdning med jordfelsbrytare enligt samma fordringar som gäller för laddningsstationer enligt SS-EN IEC 61851-1. Där laddningsstationer för elfordon är utrustade med ett uttag eller anslutningsdon för elfordon enligt SS-EN 62196-serien, ska åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när sådant skydd finns inbyggt i laddningsstationen.


Åtgärder för respektive inkopplingspunkt ska utgöras enligt följande:

  • jordfelsbrytare av typ B, eller
  • jordfelsbrytare av typ A i kombination med en anordning för restströmsdetektering (RDC-DD) i enlighet med IEC 62955, eller
  • jordfelsbrytare av typ F i kombination med en anordning för restströmsdetektering (RDC-DD) i enlighet med IEC 62955.

Jordfelsbrytare ska vara utförda enligt någon av följande standarder: SS-EN 61008-1, SS-EN 61009-1, SS-EN 60947-2 eller SS-EN 62423.
Anmärkning – Avsnitt 722.531.2.3.4.101 är inte tillämpligt i de fall anslutningspunkten är skyddad av andra skyddsåtgärder mot elchock, såsom SELV eller galvanisk separation.
Källa: SEK Handbok 444.
IEC 62955 enl. 81.2 säger att det krävs en allpolig mekaniskt kopplad brytning även för DC-skydd.


Vad innebär då detta?

  • En laddbox eller en laddstation som har allpolig mekaniskt kopplad brytning inbyggd, även vid DC-fel (inte bara AC-fel) klarar den nya standarden utan kompletterande åtgärder.
  • GARO tar inga genvägar gällande elsäkerheten. Alla GAROs laddboxar inom GARO Entity och laddstationer uppfyller de nya kraven utan att extra åtgärder för respektive inkopplingspunkt behöver göras. GLB-serien finns i flera varianter, se manual för korrekt installation.
  • En laddbox eller en laddstation som inte har allpolig mekanisk brytning inbyggd behöver kompletteras med någon av ovan åtgärder.
  • En laddbox som inte uppfyller IEC 62955, pga tex. icke-allpolig mekaniskt kopplad DC-brytning, kräver kompletterande jordfelsbrytare av typ B.
  • En laddbox som har DC- skydd som uppfyller IEC 62955 bland annat allpolig mekaniskt kopplad DC-brytning, men ingen inbyggd jordfelsbrytare, behöver kompletteras med en JFB typ A eller F.
  • Varje ladduttag behöver individuella skydd, dvs. en laddbox med två ladduttag behöver 2st skydd enligt ovan.


Hur kan jag som elektriker eller installatör kontrollera vad laddboxen eller laddstationen innehåller för skydd?

  • Öppna gärna laddboxen/laddstationen och kolla om den innehåller allpoligt mekaniskt kopplad brytning. Om den inte innehåller det behöver en jordfelsbrytare typ B installeras individuellt för varje ladduttag.
  • Om du är osäker på om laddboxen uppfyller IEC 62955, efterfråga fullständigt certifikat eller utdrag ur testrapport från leverantören.

 

Om du vill läsa hela handboken finns den tillgänglig att beställa hos Svensk Elstandard.