Vanliga frågor och svar elbilsladdning

Det finns en mängd olika skäl till att du ska ladda din el- eller hybridbil i en laddbox och inte i ett vägguttag. Vi har listat några av anledningarna här:

  • Till skillnad från ett vägguttag är GAROs laddboxar förberedda för lastbalansering vilket gör att laddningseffekten kommer anpassa sig efter din övriga elförbrukning och din huvudsäkring riskerar att inte lösa ut.
  • En laddbox är både säkrare och tryggare. Ett vägguttag är inte anpassat för den höga och ihållande belastning som det innebär att ladda sin bil. Det kan leda till att säkringar går och i värsta tänkbara fall kan laddning i ett vanligt vägguttag leda till överhettning och brandrisk.
  • Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägguttag.
  • Det går snabbare att ladda sin bil med en laddbox.

På en elbil eller laddhybrid finns det två olika typer av uttag, Typ 1 eller Typ 2. Det beror på att precis som med vanliga vägguttag har olika länder runt om i världen olika varianter. Ladduttaget av Typ 1 användes till stor del innan EU bestämde att Typ
2-kontakten skulle fungera som den nya EU-standarden. Därmed används Typ-1 kontakten främst av äldre elbilar. Alla nyproducerade elbilar använder i största utsträckning en Typ 2-kontakt, detta sedan några år tillbaka.

Det är alltid bilens ombordladdare som avgör om den klarar av att laddas med 1-fas eller 3-fasladdning, inte laddboxen. Skillnaden på 1-fasladdning och 3-fasladdning handlar i grund och botten om hur mycket el laddboxen kan generera till bilen. En laddbox med 1-fasladdning levererar endast el genom en fas och en laddbox med 3-fasladdning levererar el genom tre faser, vilket gör att laddningen av din bil går snabbare.

Att du lägger till lastbalansering när du köper din laddbox är viktigt på grund av att du med hjälp av den kan hålla koll på att belastningen sammanlagt inte blir högre än ditt hem klarar av när du laddar din bil. Det är en viktig säkerhetsaspekt och ser till att ditt hus, elanläggning och bil samverkar på ett säkert sätt. Så här fungerar lastbalanseringen:

Du kommer hem från jobbet och kopplar bilen till laddboxen som börjar belasta husets elanvändning. En stund senare börjar du laga middag och sätter på spisen. Eftersom kvällen börjar bli kall, drar även värmepumpen i gång. Lastbalanseringen känner då av direkt när elanvändningen ökar. GARO Entity Balance anpassar då belastningen och sänker laddningseffekten eller stänger av laddningen till bilen helt under tiden. När belastningen inne i huset avtar, startar eller ökar laddningseffekten igen utan att huvudsäkringen löser ut.

Villa/Radhus: För dig som vill köpa en laddbox till din villa finns skatteavdraget Grön Teknik, vilket fungerar på samma sätt som rot och rut. Avdraget på laddbox gäller om du köper laddboxen ihop med installation av elinstallatör och kommer direkt på din faktura. Totala avdraget är 50% av material och installationskostnaden. Du hittar mer information om skattereduktionen Grön teknik här.

Bostadsrättsförening/Företag: Du som har bestämt dig för att installera laddboxar eller laddstolpar vid din bostadsrättsförening har möjligheten att söka stödet Ladda bilen. Bidraget ges som ett engångsbelopp med högst 50 procent av de bidragsberättigade kostnaderna, dock högst 15 000 kr per laddpunkt. Ansökan sker via Naturvårdsverkets hemsida där du också kan läsa mer om bidraget. Där kan du antingen göra din ansökan direkt med Bank-ID eller ladda ner ansökningsblanketter.

Publika platser: För er som ska installera laddstationer som är publika, dvs. en laddstation som är placerad så att vem som helst kan ladda bilen där, finns det bidrag att söka genom det så kallade Klimatklivet. Det kan röra sig om laddstolpar utmed landsvägar, i parkeringshus, vid resecentrum och infartsparkeringar samt köpcentrum. Ett av kriterierna för att kunna ansöka om bidraget är att det ska leda till att utsläpp av växthusgaser minskar och en förstudie på detta måsta bifogas ansökan. Ni kan få upp till 50 % av investeringskostnaden i stöd. Läs mer om Klimatklivet och hur ni ansöker om bidraget på Naturvårdsverkets hemsida.

Om ditt hus klarar av att ladda en elbil beror på ett flertal olika faktorer. Bland annat vad du har för huvudsäkringar, vilket typ av värmesystem eller när du brukar tvätta och laga mat. För att du ska slippa oroa dig för att huvudsäkringen kan lösa ut har vi förberett alla våra laddboxar för lastbalansering. Med hjälp av den kommer laddningseffekten kunna anpassa sig efter husets samtida förbrukning utan att överbelasta säkringen. Ta kontakt med din elinstallatör så hjälper de dig med din installation av laddbox. 

Ja du kan teoretiskt sätt installera flera laddboxar hemma. Det du bl.a behöver tänka på är hur stor huvudsäkring du har. Generellt kan man säga att har du 16A så går det inte, över 20A så ökar möjligheterna till mer än en laddbox. Kontakta din närmaste elinstallatör så hjälper de dig att se på dina förutsättningar och installationen. 

En RFID-tag (Radio Frequency Identification) används för att du ska kunna identifiera dig själv som användare mot en laddstation samt hindra obehöriga användare att nyttja laddstationen. Det är också ett smart sätt för att kunna ta betalt för elförbrukningen av användaren. Vid laddstationer som driftas av operatörer erhålls ibland en RFID-tag till dig som användare i deras nätverk.

RFID-taggen lägger man mot laddstolpens RFID-läsare och godkänns din RFID-tag startas laddningen. Fördelen med RFID är att du kan hantera vilka som har rätt att nyttja enheten eller se vem som har rapporterat laddning.

Kontakta er installatör eller återförsäljare som hjälper er med felorsaken. Har ni ett serviceavtal, kontaktar ni er servicepartner.