Liten snabblektion om laddteknik

Denna sidan ger dig en liten insikt i laddning av elbilar och de olika typerna av tekniska lösningar som numera är etablerade och som är fastställda av EU

Allt fler elfordon börjar synas på bilsalongerna och på våra vägar.
En ren batteribil, BEV med en räckvidd på ca 12-15 mil, är ett bra val för de som vill köra miljösmart och ekonomiskt. Denna typ av fordon lämpar sig främst för kortare sträckor exempelvis i städer och tätorter.
 
Det andra alternativet utgörs av laddhybrider, PHEV, som vid längre körsträckor drivs av en bensin eller dieselmotor. Dessa bilar har också en elmotor och ett mindre batteripaket som ger en räckvidd på ca 2- 6 mil, med andra ord ett fordon som lämpar sig för både stads- och landsvägskörning.
 
Båda typerna av fordon kan anslutas till det ordinarie elnätet. För laddning i hemmiljö och på arbetsplatsen är 1-fas laddning det vanligaste alternativet. Med GARO laddbox GHL och 16A avsäkring tar det cirka 3 timmar att ladda en laddhybrid och 6 timmar för en ren elbil.
 
De laddplatser som etableras i offentlig miljö erbjuder i huvudsak laddning via det nya standardiserade Typ 2 uttaget. Effekterna varierar från 1-fas 16A (ca 3,7 kW) till 3-fas 32A (ca 22 kW) AC. 
 
På flera platser installeras även s k snabbladdsstationer med upp till 150kW effekt. Dessa laddar företrädesvis med DC (likström) enligt den japanska CHAdeMO standarden eller den europeiska CCS standarden. 

 

Olika typer av laddning och kontakter

Från och med 2017 träder en ny EU-standard i kraft som reglerar laddning av elfordon. Standarden innebär att för DC-laddning skall anslutningskontakter av typ CCS användas och vid AC-laddning skall Typ2 användas.
 
Svensk Energi, Elsäkerhetsverket och ledande leverantörer av laddinfrastuktur rekommenderar att tillämpa reglerna redan nu.

DC Laddare

DC-laddarna skiljer sig från AC-laddarna genom att de överför likspänning direkt till bilens batteri utan att utnyttja bilens ombordladdare.
Detta i sin tur medger laddning med högre effekt, s k snabbladdning.
 
Vissa av våra DC-laddare kan kompletteras med uttag typ 2 eller fast anslutningskabel för AC-laddning upp till 43 kW.
Laddtiden för en normal BEV, ca 20 kWh batteristorlek, är vid 50kW laddning ca 20 minuter och vid 20kW ca 1 timme.
 

DC-laddning (likström) upp till 50kW Mod3

CCS_1

CCS, Combined Charging System, är den europeiska standarden för DC-laddning.

 

Intagskontakt ChaDeMOChademo_2

CHAdeMO är en japansk likströmsstandard som används av bl a Nissan och Mitsubishi.

 

 

AC-laddning (växelström) upp till 22 kW Mod3

Japansk_standard_typ2 AC

Japansk standard Typ1, intag och anslutningsdon.
Max 230V/ 32A/ 7,4 kW.

 

EU-standard_typ_2

EU-standard Typ2, intag och anslutningsdon.
Max 400V/ 63A/ 43kW.

 

Laddtider 

I tabellen anges laddtider för en bil med ren eldrift (batteri ca 20kWh) respektive en laddhybrid (batteri 7 kWh). Alla siffror är ungefärliga.

 

  Effekt (kW) Laddtid för elbil (h) Laddtid för laddhybrid (h)
1-fas 230V - 10A 2,3
1-fas 230V - 16A 3,7 5 2
3-fas 400V - 16A 11 2
3-fas 400V - 32A 22 1
3-fas 400V - 63A 44 0,30
DC CHAdeMO/ CCS 20 0,50 <80%
DC CHAdeMO/ CCS 50 0,20 <80%